• Absolute controle over effectieve reiniging van de keuken… tot ontsmetting.

  • Een gegarandeerd optimale hygiëne van uw installaties door het detecteren en verwijderen van de biofilmbesmettingen

De verkoop van de zwembad- en spa-activiteit geeft Realco de middelen om zijn groei te versnellen

Nu de merken Splash en Zen zijn verkocht, wil Realco deze gelegenheid aangrijpen om zich opnieuw te concentreren op zijn kernactiviteiten en zijn aanwezigheid over de grenzen heen te versterken via een overname.

Op donderdag 14 oktober 2021 heeft Realco, gespecialiseerd in enzymatische hygiëneoplossingen, de transactie afgerond om zijn merken Splash en Zen te verkopen aan de Spaanse onderneming Manufacturas Gre SAU, een dochteronderneming van de internationale Fluidra-groep. Het resultaat van deze verkoop, bestaande uit een eerste betaling van 3,5 miljoen euro bij het afsluiten en een geschatte variabele van 1,5 miljoen te ontvangen op verkopen in 2022, 2023 en 2024, biedt Realco de mogelijkheid om te groeien door overname.

Wij zijn verheugd deze afsluiting aan te kondigen, die een beslissend keerpunt betekent voor Realco. Deze beslissing is het resultaat van een lange reflectie over onze strategische uitdagingen en onze wens om ons te concentreren op groene chemie en om verder te groeien in groeisectoren. We zijn ook van plan onze samenwerking met Fluidra voort te zetten voor innovatieprojecten op basis van enzymtechnologie“, verklaart George Blackman, CEO van Realco.

Ter ondersteuning van zijn overnameproject heeft het bedrijf het M&A-adviesbureau E-Spring Capital gemandateerd. Realco wil uitbreiden door in een buurland een bedrijf over te nemen dat actief is in B2B en meer bepaald in industriële hygiëne in de voedingsindustrie. De onderneming heeft reeds verschillende interessante targets benaderd in termen van markt- en productsynergieën en complementariteiten.

« Een overname wordt een essentieel element in de groeistrategie van Realco, legt uit Frédéric Tiberghien, administrateur van Realco. In de context van de consolidatie die de hygiënewereld momenteel doormaakt, moet Realco zich positioneren, aangezien dit een zeer belangrijke motor voor vernieuwing en expansie zal zijn.”

Het herstel van de economische activiteit is duidelijk voelbaar in bepaalde B2B-sectoren die tijdens de gezondheidscrisis werden getroffen. De divisie Professionele Keukens is weer op de goede weg met de heropening van restaurants, en de divisie Voedingsindustrie boekte in het laatste kwartaal een recordomzet. Aan de B2C-zijde zet het vlaggenschipmerk eezym zijn ambitieuze groei voort.

Realco zal ook gebruik blijven maken van zijn interne innovatiecapaciteit om organische groei te verzekeren. De innovatiepipeline omvat momenteel 9 veelbelovende projecten – nieuwe bronnen van inkomsten op middellange termijn.